Capelle breidt meldpunt uit om huurders beter te ondersteunen bij woonproblemen

Dit is een oud bericht.

Capelse huurders die last hebben van slecht onderhoud of schimmel in hun woning, waar de verhuurder geen actie onderneemt, kunnen voortaan meer steun verwachten van de gemeente Capelle aan den IJssel. Het bestaande meldpunt voor huurders, dat sinds begin 2024 actief is, is uitgebreid om huurders te helpen met klachten over slecht onderhoud en schimmel. 

Wet goed verhuurderschap 

Sinds 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht, die als doel heeft ongewenst gedrag van verhuurders te voorkomen. Deze wet geeft huurders betere bescherming tegen misstanden, zoals het vragen van een te hoge borg, oneerlijke servicekosten, discriminatie of bedreigingen door verhuurders. Als onderdeel van deze wet heeft de gemeente Capelle begin 2024 een meldpunt opgezet waar huurders terecht kunnen met meldingen hierover. Het meldpunt is nu uitgebreid zodat huurders ook problemen rondom slecht onderhoud of schimmel kunnen melden. 

Gezond wonen 

De uitbreiding van het meldpunt maakt het voor inwoners van Capelle makkelijker om een klacht in te dienen wanneer hun verhuurder geen actie onderneemt om onderhoudsproblemen aan te pakken. Hiermee wil de gemeente bijdragen aan het verbeteren van de woonkwaliteit in Capelle en zorgen dat huurders zich ondersteund voelen wanneer zij zich in een moeilijke woonsituatie bevinden. Wethouder Sjoerd Geissler (Wonen): ‘We zien dat veel huurders te maken hebben met schimmel en slechte woningcondities, zonder dat de verhuurder hier iets aan doet. Met de uitbreiding van het meldpunt hopen we huurders een duidelijke route te bieden naar hulp en mogelijke oplossingen. Iedereen verdient een veilige en gezonde woonomgeving’. 

Capellenaren die problemen ervaren met hun huurwoning kunnen vanaf nu klachten over verhuurders indienen via het online meldpunt. De gemeente onderzoekt de meldingen en neemt zo nodig stappen om huurders te helpen.