Maatregelen voor vlottere Algeracorridor vastgesteld

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), provincie Zuid-Holland en gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam zijn het eens over de verdere uitwerking van de maatregelen voor de Algeracorridor (N210). De uitvoering start in 2027. Het gaat om de ombouw van de rotonde Capelseplein inclusief een fietserstunnel, het geschikt maken van de busbaan Algeraweg voor het overige verkeer en het verlagen van de maximum snelheid op een deel van de Abram van Rijckevorselweg.

Het maatregelenpakket heeft als doel om de doorstroming sterk te verbeteren. “We verwachten de reistijd op de Algeracorridor voor zowel de ochtend- als avondspits te halveren. Dat maakt dat we gezamenlijk het vertrouwen hebben dat dit het juiste pakket is,” aldus alle partijen in een gezamenlijke reactie. De Algeracorridor is het gedeelte van de N210 tussen de A16 en de Algerabrug in de gemeente Capelle aan den IJssel.

Geen nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel

Een andere maatregel in het gebied die we hebben onderzocht, een nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel, bleek niet haalbaar. Na het onderzoek hebben de partijen besloten dat dit geen onderdeel meer uitmaakt van het maatregelenpakket. We hebben een moeilijke keuze moeten maken in tijden van financiële schaarste. Er is geen budget om zowel de maatregelen op de Algeracorridor als de fietsverbinding uit te voeren. We kiezen er daarom voor om alleen het project Algeracorridor volledig uit te voeren.

Capelseplein: tunnel met 2 rijstroken voor verkeer en een tunnel voor fietsers

De meest opvallende maatregel blijft de ombouw van de rotonde Capelseplein. Dat wordt gedeeltelijk een ongelijkvloerse kruising. In de richting van Krimpen naar Rotterdam komt er op het Capelseplein een tunnel met 2 autorijstroken. Ook maken we een tunnel voor fietsers bij het Capelseplein. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer.

Vanaf de Algeraweg komt er een directe aansluiting op de wisselstrook richting Krimpen aan den IJssel. Om zo ook in die richting de doorstroming te verbeteren. In de volgende fase moet duidelijk worden of de Algeraweg wel of niet verbonden blijft met de Ketensedijk. Hier doen we verder onderzoek naar in de volgende fase van de uitwerking. Om uiteindelijk een zorgvuldige keuze te kunnen maken.

Extra rijstrook door benutting bestaande busbaan op de Algeraweg

Een andere belangrijke maatregel om de doorstroming te verbeteren, is de uitbreiding van de Algeraweg. Deze uitbreiding maken we mogelijk door de bus in de richting van het Capelseplein mee te laten rijden met het andere verkeer. En dus niet meer op een aparte busbaan. Op deze manier benutten we de bestaande rijbaan. In de uitwerking hebben we uiteraard aandacht voor de geluidseffecten en waar nodig treffen we daarvoor maatregelen. In de richting van Krimpen blijft de busbaan wel behouden.

Ook zal de maximumsnelheid op de Abram van Rijckevorselweg  ten westen van het Capelseplein verlaagd worden van 70 km/u naar 50 km/u. Dit is belangrijk voor de leefbaarheid van de omwonenden. Daarnaast worden verschillende kruispunten in de omgeving van Capelle en Krimpen verbeterd.

Vervolgproces

In het najaar start de aanbesteding voor een ingenieursbureau die de uitwerking begeleidt. Inwoners en belanghebbenden worden uiteraard betrokken in deze uitwerking.

Meer weten over de maatregelen voor de Algeracorridor?

Kijk voor meer informatie over de maatregelen op Capelle Bouwt Aan de Stad.