Meld huurproblemen

Huurt u een woning en heeft u last van slecht onderhoud of schimmel? Houdt uw verhuurder zich niet aan de regels: betaalt u bijvoorbeeld te veel huur, servicekosten of heeft u geen huurcontract op papier?

Neem dan eerst contact op met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Maak dan een melding bij het Meldpunt huurproblemen.

Meld probleem met verhuurder

U kunt alleen een melding maken over een verhuurder of woningbouwvereniging die één of meer woningen verhuurt in Capelle.

Meld huurproblemen

Probeer uw situatie zo goed mogelijk te beschrijven. 

Voeg bijlagen toe, zoals:

  • een factuur of huurcontract met uw kosten of 
  • duidelijke foto’s voor problemen met schimmel en onderhoud.

Ook horen we graag hoe het contact met uw verhuurder is geweest. Welke vragen u hebt gesteld en welk antwoord u kreeg. Stuur vooral meldingen, e-mails en app-berichten mee als bijlage. 

Anoniem of geen gegevens met verhuurder delen

U kunt de melding anoniem doen, maar dan kunnen wij vaak niet veel doen. Wij registreren uw melding. En soms kunnen we contact opnemen met de verhuurder en aangeven dat we een melding hebben ontvangen. Dan kunnen we de verhuurder op de regels wijzen en weet de verhuurder dat er op hem gelet wordt.

Zonder uw gegevens kunnen wij geen contact met u opnemen. Dus ook niet als wij vragen over uw melding of extra informatie nodig hebben. Daarom krijgen we graag uw contactgegevens. Wij delen uw gegevens nooit zonder uw toestemming met anderen.

Meldt u een probleem met een woningbouwvereniging? Dan vragen we in het formulier of wij uw melding mogen delen. Dan weten we of we uw melding (als voorbeeld) met Havensteder kunnen bespreken, want we overleggen regelmatig met Havensteder.

Bij andere meldingen is het vaak niet nodig om uw informatie te delen. Is dit bij uw melding wel het geval, dan vragen we u om toestemming. 

Woningbouwverenigingen in Capelle

Huurt u een sociale huurwoning? Bespreek uw vragen of waar u ontevreden over bent dan eerst met de woningbouwvereniging.

Dit zijn de woningbouwvereniging in Capelle

Wat kunt u melden?

U kunt allerlei problemen met uw verhuurder bij ons melden.  

De meeste regels voor verhuurders zijn vastgelegd in de Wet goed verhuurderschap, lees de landelijke regels voor Goed verhuurderschap op de website van Volkshuisvesting Nederland.

Onderhoud van uw woning en schimmel

Onderhoud van uw woning en schimmel

Voor het onderhoud van uw woning en het voorkomen van schimmel, hebben de verhuurder en u allebei een rol. Op de website van de Rijksoverheid leest u Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Ook bij schimmel in huis kunt u veel zelf doen. Lees op de website van de GGD: Schimmels weghalen en voorkomen.

Maar u kunt het niet altijd zelf oplossen. Als u er dan niet uitkomt met uw verhuurder is dat erg vervelend. We kijken hoe we u het beste kunnen helpen.

Huurprijs

Bij sociale huur bepaalt het puntenaantal de maximale huurprijs. En voor nieuwe huurcontracten sinds 1 juli 2024 ook voor middenhuur. Voor woningen in de vrije sector geldt geen maximale huurprijs.

Het puntenaantal van uw woning wordt bepaald door onder andere de oppervlakte, het energielabel en de WOZ-waarde en meer eigenschappen van uw woning. Hoe meer punten hoe hoger uw huur mag zijn.

Naast puntenaantal kunnen er ook andere redenen zijn om huurverlaging aan te vragen. De Huurcommissie kan u verder helpen als u huurverlaging wilt aanvragen bij gebreken, bij verkeerd energielabel, bij laag inkomen. Kijk op de pagina Huurprijs en huurverlaging.

In welke huursector valt uw woning?

  • maximaal 143 punten (sociale huur): huur maximaal € 900,07 in 2025
  • maximaal 186 punten
  • contract getekend vanaf 1 juli 2024 (middenhuur): huur maximaal € 1.184,82 in 2025
  • contract getekend vóór 1 juli 2024 (vrije huur): geen maximale huurprijs.
  • 187 punten of hoger (vrije huur) geen maximale huurprijs

Let op: een kamer, woonwagen of woonwagenstandplaats valt altijd onder de sociale huur.

Vanaf 1 januari 2025 zijn verhuurders verplicht om bij elk nieuw huurcontract een puntentelling van de woning te voegen.

Denkt u dat uw huur te hoog is?

Stap 1: Controleer uw huurprijs

Controleer uw hoeveel punten uw woning heeft en wat uw huurprijs zou moeten zijn. Dit kan met de Huurprijscheck van de Huurcommissie.

Doe de huurprijscheck

  • Huurt u sociaal en heeft uw woning 143 punten of minder? Uw huurprijs moet uiterlijk 1 juli 2024 aangepast moeten zijn. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de huurcommissie.
  • Betaalt u meer dan € 900,07 terwijl uw woning maar 143 punten of minder heeft? Dan moet uw verhuurder de huurprijs aanpassen voor 1 juli 2025. Doet uw verhuurder dat niet? Dan kunt u vanaf 1 juli 2025 bij de Huurcommissie terecht.
  • Heeft uw woning van 144 tot en met 186 punten (middenhuur)? Alleen bij contracten getekend op of na 1 juli 2024 moet uw verhuurder zich houden aan de maximale huurprijzen. Bij oudere contracten geldt de maximale huurprijs niet.

Stap 2: Vraag huurverlaging

Is uw huurprijs inderdaad te hoog? En moet uw verhuurder zich aan de maximale huurprijs houden?

Vraag dan huurverlaging aan uw verhuurder.

Stuur een brief of e-mail naar uw verhuurder met een voorstel. Zet daarin:

  • De kale huur die u nu betaalt, dus zonder de servicekosten.
  • De lagere huurprijs die u voorstelt, op basis van de puntentelling.
  • Hoeveel de huur volgens u omlaag moet.
  • De datum waarop de nieuwe huur moet ingaan. Let op: dit kan niet eerder zijn dan 2 volledige maanden nadat u het voorstel verstuurt.
  • En als bijlagen: het resultaat van de Huurprijscheck en de puntentelling van de woonruimte.

Tip: gebruik de voorbeeldbrief van de huurcommissie Voorstel tot huurverlaging op grond van puntenaantal.

Stap 3 Vraag huurcommissie om uw huurprijs te beoordelen

Gaat uw verhuurder niet akkoord met een lagere huur? Dan kunt u de Huurcommissie vragen om uw huurprijs te beoordelen. De Huurcommissie bepaalt dan het puntenaantal van uw woning en de maximale huurprijs. Hun uitspraak is dan bindend: huurder en verhuurder moeten zich hieraan houden.

Lees hoe u de huurcommissie inschakelt

Melden bij de gemeente

Als u een huurverlaging wilt, heeft u altijd de huurcommissie nodig. Maar vindt u het lastig om contact op te nemen met de huurcommissie, dan kunnen we u helpen daar een melding te maken.

Ook als u vindt dat de gemeente op de hoogte moet zijn van uw (te) hoge huur, kunt u dit melden. We kunnen verhuurders aanspreken op hun gedrag en in een uiterst geval zelfs een boete opleggen.

Andere kosten

Heeft u problemen met andere kosten van uw huurwoning? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden.

  • Borgkosten: U moet meer dan 2 maanden kale huur betalen als borg. Borg is een extra bedrag dat u vooraf betaalt. U krijgt het geld terug als u geen schade maakt.
  • Servicekosten: U betaalt alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk wetboek artikel 259 en artikel 261 van boek 7).
  • Bemiddelingskosten: U betaalt meer dan 1 keer bemiddelingskosten.
Huurcontract en informatie

Heeft u problemen met uw huurcontract? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden. 

  • U heeft geen schriftelijk huurcontract met de verhuurder. 
  • U krijgt als buitenlandse werknemer geen aparte contracten krijgen voor werken en wonen
  • U krijgt geen goede informatie van de verhuurder over: 
    • het puntenaantal van uw huurwoning en bijbehorende huurprijs.
    • uw rechten en plichten (die niet in het huurcontract staan) 
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt 
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen 
    • contactinformatie van het meldpunt huurproblemen 
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van kosten krijgen 
    • U krijgt als buitenlandse werknemer geen schriftelijke informatie in een taal die u begrijpt
Discriminatie en bedreiging

Heeft u last van discriminatie of bedreiging door een verhuurder? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden. 

  • De verhuurder discrimineert u. 
  • De verhuurder bedreigt u of maakt u bang. 

Andere problemen

Ervaart u andere problemen met uw verhuurder? Dan kunt u dit ook bij ons melden. Probeer het probleem zo duidelijk mogelijk te maken, dan kunnen we het meeste voor u doen. Soms verwijzen we u naar een organisatie die u beter kan helpen. 

Wat doen we met uw melding?

Heeft u uw contactgegevens ingevuld? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een eerste reactie van ons. 

We bespreken de mogelijkheden met u. We kunnen u adviseren toch eerst een gesprek met de verhuurder aan te gaan. Ook kunnen we u in contact brengen met het Juridisch Loket voor advies. Soms kunnen we de verhuurder aanspreken, of zelfs een boete opleggen. 

Met woningbouwvereniging Havensteder spreken we regelmatig en kunnen we in de gaten houden hoe meldingen worden opgepakt en afgehandeld. 

Bij problemen met onderhoud of schimmel kunnen we soms ook iemand langs sturen om de situatie zelf te bekijken. En u adviezen te geven of te beoordelen wat de oorzaak is van het probleem.

Meer informatie voor huurders

De regels waar verhuurders en verhuurbemiddelaars aan moeten voldoen staan in de Wet goed verhuurderschap Overheid.nl