Meldpunt huurproblemen

Huurt u een woning en heeft u last van slecht onderhoud? Heeft u last van schimmel in uw woning? Of denkt u dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt: betaalt u bijvoorbeeld te veel servicekosten of heeft u geen huurcontract op papier?

Neem dan eerst contact op met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Maak dan een melding bij het Meldpunt huurproblemen.

Meld probleem met verhuurder

U kunt alleen een melding maken over een verhuurder of woningbouwvereniging die één of meer woningen verhuurt in Capelle.

Meld huurproblemen

Probeer uw situatie zo goed mogelijk te beschrijven. 

Voeg bijlagen toe, zoals:

  • een factuur of huurcontract met uw kosten of 
  • duidelijke foto’s voor problemen met schimmel en onderhoud.

Ook horen we graag hoe het contact met uw verhuurder is geweest. Welke vragen u hebt gesteld en welk antwoord u kreeg. Stuur vooral meldingen, e-mails en app-berichten mee als bijlage. 

Anoniem of geen gegevens met verhuurder delen

U kunt de melding anoniem doen, maar dan kunnen wij vaak niet veel doen. Wij registreren uw melding. En soms kunnen we contact opnemen met de verhuurder en aangeven dat we een melding hebben ontvangen. Dan kunnen we de verhuurder op de regels wijzen en weet de verhuurder dat er op hem gelet wordt.

Zonder uw gegevens kunnen wij geen contact met u opnemen. Dus ook niet als wij vragen hebben over uw melding of extra informatie nodig hebben. Daarom vinden we het fijn om uw contactgegevens te ontvangen. Wij delen uw gegevens nooit zonder toestemming met anderen.

Meld u een probleem met een woningbouwvereniging? Dan vragen we al in het formulier of wij uw melding mogen delen. Omdat we regelmatig overleg hebben met Havensteder, weten we graag of we uw melding (als voorbeeld) met Havensteder kunnen bespreken of niet.

Bij andere meldingen is het vaak niet nodig om uw informatie te delen. Is dit bij uw melding wel het geval, dan vragen we u om toestemming. 

Woningbouwverenigingen in Capelle

Huurt u een sociale huurwoning? Bespreek uw vragen of waar u ontevreden over bent dan eerst met de woningbouwvereniging.

Dit zijn de woningbouwvereniging in Capelle

Wat kunt u melden?

U kunt allerlei problemen met uw verhuurder bij ons melden.  

De meeste regels voor verhuurders zijn vastgelegd in de Wet goed verhuurderschap, lees de landelijke regels voor Goed verhuurderschap op de website van Volkshuisvesting Nederland.

Onderhoud van uw woning en schimmel

Voor het onderhoud van uw woning en het voorkomen van schimmel, hebben de verhuurder en u allebei een rol. Op de website van de Rijksoverheid leest u Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Ook bij schimmel in huis kunt u veel zelf doen. Lees op de website van de GGD: Schimmels weghalen en voorkomen.

Maar u kunt het niet altijd zelf oplossen. Als u er dan niet uitkomt met uw verhuurder is dat erg vervelend. Afhankelijk van uw situatie kijken we hoe we u het beste kunnen helpen.

Kosten

Heeft u problemen met de kosten van uw huurwoning? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden.

  • Borgkosten: U moet meer dan 2 maanden kale huur betalen als borg. Borg is een extra bedrag dat u vooraf betaalt. U krijgt het geld terug als u geen schade maakt.
  • Servicekosten: U betaalt alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk wetboek artikel 259 en artikel 261 van boek 7).
  • Bemiddelingskosten: U betaalt meer dan 1 keer bemiddelingskosten.

Vindt u uw huur te hoog? Kijk dan op de webpagina Woning huren van de Rijksoverheid. Ook kunt u contact opnemen met de huurcommissie.

Huurcontract en informatie 

Heeft u problemen met uw huurcontract? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden. 

  • U heeft geen schriftelijk huurcontract met de verhuurder. 
  • U krijgt als buitenlandse werknemer geen aparte contracten krijgen voor werken en wonen. 
  • U krijgt geen goede informatie van de verhuurder over: 
    • uw rechten en plichten (die niet in het huurcontract staan) 
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt 
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen 
    • contactinformatie van het meldpunt problemen met verhuurders 
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van kosten krijgen 
    • U krijgt als buitenlandse werknemer geen schriftelijke informatie in een taal die u begrijpt. 

Discriminatie en bedreiging

Heeft u last van discriminatie of bedreiging door een verhuurder? U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden. 

  • De verhuurder discrimineert u. 
  • De verhuurder bedreigt u of maakt u bang. 

Andere problemen

Ervaart u andere problemen met uw verhuurder? Dan kunt u dit ook bij ons melden. Probeer het probleem zo duidelijk mogelijk te maken, dan kunnen we het meeste voor u doen. Soms verwijzen we u naar een organisatie die u beter kan helpen. 

Wat doen we met uw melding?

Heeft u uw contactgegevens ingevuld? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een eerste reactie van ons. 

We bespreken de mogelijkheden met u. We kunnen u adviseren toch eerst een gesprek met de verhuurder aan te gaan. Ook kunnen we u in contact brengen met het Juridisch Loket voor advies. Soms kunnen we de verhuurder aanspreken, of zelfs een boete opleggen. 

Met woningbouwvereniging Havensteder spreken we regelmatig en kunnen we in de gaten houden hoe meldingen worden opgepakt en afgehandeld. 

Bij problemen met onderhoud of schimmel kunnen we soms ook iemand langs sturen om de situatie zelf te bekijken. En u adviezen te geven of te beoordelen wat de oorzaak is van het probleem.

Meer informatie voor huurders

De regels waar verhuurders en verhuurbemiddelaars aan moeten voldoen staan in de Wet goed verhuurderschap Overheid.nl