Team Vroegsignalering helpt bij geldzorgen
Een aantal bedrijven moet aan de gemeente doorgeven wie de rekeningen niet betaalt. Dit geldt voor de huur, verzekering, energie en water. Krijgen we een melding over uw huurachterstand of energierekening? Dan moeten we hulp aanbieden. Dat doen we ook. Daarvoor hebben we team Vroegsignalering.
De kinderen hebben nú nieuwe schoenen nodig. En, nee hè! Ook nog een afrekening van de energiekosten die hoger is dan u dacht. Soms komt alles tegelijk. Dan lukt het niet om alles te betalen. De rekeningen blijven dan wat langer liggen. Dat overkomt iedereen wel eens.
Een aantal bedrijven moet aan de gemeente doorgeven wie de rekeningen niet betaalt. Dit geldt voor de huur, verzekering, energie en water.
Krijgt de gemeente een melding over uw huurachterstand? Of dat u de energierekeningen niet heeft betaald? Dan moet de gemeente hulp aanbieden. Dat doen we ook. Daarvoor hebben we team Vroegsignalering. In Team Vroegsignalering zitten medewerkers van gemeente Capelle aan den IJssel, Welzijn Capelle en Budgetmaatjes Capelle (Samen010). Zij bekijken samen hoe ernstig de achterstand is.
Kaartje in de bus
Heeft u een paar rekeningen voor huur, elektriciteit, verzekering of water niet betaald? En is uw achterstand nog niet zo groot? Dan stuurt de gemeente een kaartje. Daarmee nodigen we u uit om te praten over hulp. Krijgt u zo’n kaartje? Maak dan een afspraak voor een gesprek. U bent van harte welkom. Welzijn Capelle geeft in Capelle de eerste hulp bij geldzorgen. De hulp is altijd gratis.
Kreeg u geen kaartje? Maar heeft u wel zorgen over geld? En vindt u het fijn als iemand met u meedenkt over een oplossing? Ook dan geeft Welzijn Capelle u gratis hulp en advies bij uw geldzorgen.
Bellen of bezoek bij grotere problemen
Zien we in het team Vroegsignalering dat uw problemen groter zijn? Zijn meerdere rekeningen niet betaald? Of gaat het om een groot bedrag? Dan gaat het team contact met u opnemen. De adressen worden verdeeld. Dan belt of mailt iemand van Welzijn Capelle of Budgetmaatjes u om hulp aan te bieden. Krijgen ze geen contact? Dan komt iemand bij u thuis langs om te helpen. Ook dan is de hulp gratis.
Hoe helpt Team Vroegsignalering?
Team Vroegsignalering komt veel mensen te hulp. Jony Louwerse en Anetta Eilander van Samen010 (Budgetmaatjes Capelle), Yvette Caljouw, Radha Buldeo Rai, Ramon Ouwendijk en Debby de Kreek van Welzijn Capelle vertellen over hun ervaringen.
‘Ik ben langs geweest bij een jonge alleenstaande vrouw. Ze belde omdat ze de kaart in de brievenbus kreeg. Ze vertelde dat ze de deur niet meer opendoet. Ze is bang voor deurwaarders. En ze durft de post niet meer uit de brievenbus te halen. Ze sliep slecht had veel stress. Als de brievenbus vol zit, stopt ze het snel in een tas. Toevallig had ze wel de kaart gezien en mij gebeld. Ze heeft nu een Budgetmaatje en daar is ze blij mee. Een budgetmaatje is een vaste vrijwilliger die elke week bij u langs komt. Dan helpt hij of zij u met uw administratie en andere vragen over geld.’
‘In december kreeg ik het adres van een meneer met achterstand. Ik had eerst gemaild. Later ging ik bij hem thuis langs. Ik sprak via de speaker aan de deur en heb informatie in de brievenbus gedaan. Hij had nu geen tijd. Later in januari belde hij. Hij was zijn baan kwijt en had schulden. Hij wilde graag hulp. Ik heb een Budgetmaatje geregeld. Die heeft met hem overzichten gemaakt en hem bij Welzijn Capelle aangemeld. Daar krijgt hij schuldhulp, want hij komt er zelf niet uit."
‘Ik kreeg een mevrouw aan de telefoon met een achterstand. Ze kon het wel betalen maar de administratie bleef liggen. Ze is mantelzorger voor haar moeder. Ze heeft zo veel stress dat ze niet meer aan haar eigen administratie toekwam. Ik stelde haar voor zich aan te melden bij Welzijn Capelle. Zij kunnen dan met haar bekijken welke hulp ze kan gebruiken. Op mentaal gebied of financieel. Dat vond ze prima. En ze vond het erg fijn dat ik haar aanmeldde, want zei ze: “bij mij blijft dat ook maar liggen”.’
‘Bij een jonge alleenstaande moeder was meer aan de hand dan alleen een huurachterstand. Ze greep onze hulp met beide handen aan. Eerst zorgden we voor een betalingsregeling met de woningcorporatie. Daarna konden we de hulpverlening verder opstarten. Mevrouw had hulp nodig op meerdere gebieden zoals opvoeding, psychische klachten en ze had niet genoeg geld voor voedsel voor de kinderen. Zo bleek een korte hulpvraag voor huurachterstand te leiden tot een aanmelding voor schuldsanering omdat ze problematische schulden had. Ook kreeg ze hulp van een maatschappelijk werker van Welzijn Capelle. Die kan haar met de andere problemen helpen. De wijkwinkel hielp bij een aanvraag voor de Voedselbank en het Jeugdfonds Sport & Cultuur voor de kinderen.’
‘Iemand dacht dat ze de zorgverzekering automatisch betaalde. Dat was niet zo. Na een belletje met de zorgverzekering werd het duidelijk. Nu wordt het automatisch afgeschreven.’
‘Ik behandelde een melding van een achterstand van de energienota. Ik ging op huisbezoek. Mevrouw was verrast en ook wel blij dat ik langskwam. Hun inkomen was achteruit gegaan. Maar ze hadden hun uitgaven daar (nog) niet op aangepast. Ze vonden het ook lastig om contact met ons op te nemen, omdat ze niet wisten wat wij voor ze konden betekenen. Ze hebben zelf een betalingsregeling getroffen met de energiemaatschappij. Ze wilden daarnaast graag hulp bij het budgetteren. Daarvoor kregen ze hulp bij Welzijn Capelle. Na drie gesprekken hadden zij weer een goed overzicht van hun inkomsten en uitgaven. Daarmee was er weer balans in hun financiën.’
‘Regelmatig word ik bedankt voor de herinnering dat er een achterstand is. Dan gaan ze het zelf regelen. Een mevrouw deed de deur open. De rekening had ze al betaald. Ze vond het super lief dat de gemeente aan de deur komt om te vragen of er hulp nodig is.’
‘Sommige mensen schrikken van onze komst. Ze vinden het niet altijd fijn dat de gemeente dingen weet van hun financiële situatie. Anderen schamen zich of denken dat ze het zelf op kunnen lossen. Willen mensen geen hulp? Dan houdt het voor ons op. Ook als ze niet te bereiken zijn na meerdere pogingen om contact te krijgen. Onze hulp is helemaal vrijwillig. Soms wijzen mensen eerst onze hulp af en melden zich later weer voor hulp. Dan hebben ze ons kaartje met gegevens bewaard. Zo gebeurde het dat wij aan de deur stonden bij een oudere meneer. Hij vertrouwde ons niet. Hij dacht dat wij door de gemeente waren gestuurd en snapte niet hoe wij aan zijn financiële gegevens kwamen. Wij hebben uitgelegd dat we niet van de gemeente zijn maar van Welzijn Capelle. Na een tijdje belde deze meneer ons op. Hij vroeg of we hem konden helpen met de hoge eindafrekening van warmwater.’
Bezoek een wijkwinkel
In de wijkwinkels bent u altijd welkom voor hulp bij geldzorgen of andere zaken. De hulp is altijd gratis. Bel of mail voor een afspraak of kom gewoon langs als ze open zijn. Een medewerker kan helpen met bijvoorbeeld:
- uw administratie in orde maken;
- afspraken maken met een bedrijf over betalen;
- kijken of u recht heeft op toeslagen;
- invullen van een aanvraag;
- schulden oplossen;
- goedkopere verzekeringen, energie, telefoon of belastingen.
Openingstijden wijkwinkels
Wijkwinkel Middelwatering
Buurtcentrum De Fluiter, Wiekslag 3
Open:
Maandag: 9.00 – 12.00 uur (ook Admicafé)
Dinsdag: 9.00 – 12.00 uur
Woensdag: 9.00 – 12.00 uur (ook Admicafé)
Donderdag: 9.00-12.00 uur
Wijkwinkel Middelwatering-West
Lijstersingel 22A
Open:
Maandag: 9.00 – 12.00 uur
Wijkwinkel Reviusrondeel
Reviusrondeel 165, De Knik
Open:
Woensdag: 09:00 – 12:00 uur
Wijkwinkel Oostgaarde
De Plint, Purmerhoek 337A
Open:
Maandag: 9.00 – 12.00 uur
Maandag: 13.00 – 16.00 uur
Woensdag: 13.00 – 16.00 uur
Wijkwinkel Bermensteyn
Wooncomplex De Zellingen, Bazuin 7
Open:
Woensdag: 10.00 – 13.00 uur
Wijkwinkel Schenkel
Huis van de Wijk de Wel, Bongerd 2A
Open:
Woensdag: 9.00 – 12.00 uur
Donderdag: 9.00 – 12.00 uur
Wijkwinkel Schinckelhove
Wooncomplex Schinckelhove,
Meidoornveld 60-69
Open:
Dinsdag, oneven weken: 13.00 – 15.30 uur
Wijkwinkel Schollevaar
Huis van de wijk Schollevaar,
Stationsplein 20
Open:
Maandag: 13.30 – 15.30 uur
Dinsdag: 10.00 – 12.00 uur
Woensdag: 10.00 – 12.00 uur
Donderdag: 10.00 – 12.00 uur
Vrijdag: 13.30 – 15.30 uur
Afspraak maken
Heeft u zorgen over geld? Maak een afspraak bij Welzijn Capelle. Ze helpen u graag!
Bel: 010 - 707 49 00 (op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur)
Mail: hulpenadvies@welzijncapelle.nu
Bezoek: www.welzijncapelle.nl/geldzorgen