Trouwen en geregistreerd partnerschap

Als u gaat trouwen of een partnerschap wilt registreren in Capelle, dan meldt u dit vooraf. Vroeger heette dit ondertrouw. 

De melding maakt u minimaal 2 weken van tevoren en blijft 1 jaar geldig. 

Meld uw voorgenomen huwelijk of partnerschap

U en uw partner loggen in met DigiD.  

Een melding voorgenomen huwelijk / partnerschap bestaat uit 2 delen:

  1. U vult uw persoonlijke gegevens én de gegevens voor het voorgenomen huwelijk / partnerschap in én alle getuigen (maximaal 4).
  2. Na afronding van deel 1 ontvangt uw partner een mail met een link naar deel 2. Uw partner vult hier persoonlijke gegevens in en geeft akkoord.

Als beide delen (1 en 2) zijn ingevuld, is de melding compleet. Daarna krijgt de gemeente beide delen als één melding.

Documenten nodig bij melding

  • digitale kopieën van geldig paspoort of identiteitskaart van u en uw partner
  • digitale kopieën van geldig paspoort of identiteitskaart van uw getuigen (minimaal 2, maximaal 4)

Buitenlandse documenten

  • Bent u in het buitenland geboren?
  • Heeft u in het buitenland gewoond?
  • Of bent u eerder in het buitenland getrouwd?

Dan heeft u waarschijnlijk aanvullende buitenlandse documenten nodig. Zie de uitklapper lager op deze pagina.

Keuzes

Ook kunt u online al een aantal keuzes doorgeven. Bekijk uw mogelijkheden eerst op onze informatiepagina's.

Verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap

Een huwelijk en geregistreerd partnerschap lijken veel op elkaar. De voorwaarden, kosten en procedure zijn dan ook gelijk. De grootste verschillen zijn:

  • bij een huwelijk moet u elkaar een ja-woord geven. Bij een geregistreerd partnerschap mag dit, maar het is niet verplicht;
  • als u geen minderjarige kinderen heeft, hoeft een geregistreerd partnerschap niet ontbonden te worden door een rechter. Een huwelijk kan alleen door een rechter worden ontbonden.

Voorwaarden

Om te mogen trouwen: 

  • moet u allebei 18 jaar of ouder zijn;
  • mag u geen van beiden getrouwd zijn;
  • mag u geen directe familie van elkaar zijn;
  • mag u geen geregistreerd partnerschap hebben (behalve met elkaar);
  • moet u of uw partner de Nederlandse nationaliteit hebben of in Nederland wonen.

Buitenlandse documenten

  • Bent u in het buitenland geboren?
  • Heeft u in het buitenland gewoond?
  • Of bent u eerder in het buitenland getrouwd?

Dan adviseren wij u om een paar maanden van te voren een afspraak te maken. Neem contact met ons op via 14010. 

  • Als u geboren bent in het buitenland en uw gelegaliseerde geboorteakte is nog niet bij de gemeente geregistreerd, dan moet u ook uw gelegaliseerde geboorteakte meenemen.
  • Documenten uit bepaalde landen moeten een legalisatie- of apostillestempel hebben. Meer informatie hierover vindt u op de website van de rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl.
  • We accepteren alleen akten die oorspronkelijk in het Nederlands, Frans, Duitse of Engels zijn opgesteld.
  • Akten die in andere talen zijn opgesteld moeten worden vertaald in het Nederlands. Deze vertaler moet zijn geregistreerd bij het Bureau Wbtv. (Wbtv is een afkorting voor Wet beëdigde tolken en vertalers)

Aanvullende informatie of documenten versturen

Heeft u uw huwelijk of partnerschap gemeld, maar daarna nog aanvullende documenten of informatie? Dan kunt u die veilig versturen met het formulier Verzenden informatie of documenten.

Documenten